8 zaleceń jak uniknąć udaru mózgu

Zdecydowanej większości udarów można by uniknąć! Wystarczy przestrzegać paru zaleceń, żeby uchronić się przed tą chorobą. Oto 8 zaleceń, które pomogą Ci w obronie przed atakiem:

1

Kontroluj ciśnienie krwi i trzymaj je w normie

Ciśnienie nie powinno przekraczać wartości 139/89 mmHg. Wraz ze wzrostem ciśnienia ryzyko wystąpienia udaru mózgu zwiększa się liniowo.

Leczenie nadciśnienia tętniczego, niezależnie od stosowanego leku, znacząco zmniejsza to ryzyko, którego redukcja zależy od stopnia obniżenia ciśnienia. Obniżenie ciśnienia skurczowego o 20 mmHg, a rozkurczowego o 10 mmHg zmniejsza ryzyko udaru o ponad 40%.

2

Utrzymuj wagę ciała w normie

Nadwaga prowadzi między innymi do zaburzeń gospodarki lipidowej - podwyższonego poziomu trójglicerydów i obniżenia poziomu dobrego cholesterolu HDL, co zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, w tym udaru.

Dowiedziono, że kobiety, u których obwód pasa przekroczył 81 cm, mają o 60 proc. większe szanse na rozwój nadciśnienia, a tym samym rośnie ryzyko udaru mózgu. To samo dotyczy panów, którzy w pasie mają więcej niż 101 cm.

3

Odżywiaj się prawidłowo

Podstawowym warunkiem zachowania zdrowia jest prawidłowe odżywianie. Dobrym sposobem jest na przykład tzw. dieta śródziemnomorska. Nie ma ona nic wspólnego z umartwianiem, przeciwnie jest smaczna i obfita, ale zakłada wyeliminowanie tłuszczów zwierzęcych na rzecz roślinnych, ograniczenie białka zwierzęcego i jednoczesne zwiększenie ilości ryb oraz jarzyn i owoców.

Dziennie spożywaj 4 porcje warzyw (40 dag), 5 porcji produktów zbożowych, np. ciemne pieczywo lub płatki owsiane do śniadania, kaszę gryczaną, jęczmienną do obiadu. Zamiast słodyczy na drugie śniadanie czy podwieczorek zjadaj codziennie 30 dag owoców (np. 3 duże jabłka). Dwie duże szklanki mleka i kawałek sera zapewnią odpowiednią ilość wapnia i białka. Pozostałą ilość potrzebnego białka dostarczy dziennie jedna porcja ryby, drobiu, grochu, fasoli lub mięsa.

 

4

Ruszaj się!

Już w XVI wieku wielki polski medyk Wojciech Oczko, uznawany za ojca promocji zdrowia, powiedział: „Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu”.

Dziś lekarze nie mają najmniejszych wątpliwości, że umiarkowany wysiłek fizyczny jest skuteczną metodą walki z wieloma chorobami. Na przykład przy niewielkim wzroście ciśnienia tętniczego można dzięki codziennej aktywności fizycznej obniżyć je nawet do normalnego, bezpiecznego dla zdrowia poziomu. I to bez stosowania leków. Natomiast przy nadciśnieniu tętniczym utrwalonym, odpowiednio dobrany wysiłek powinien być nieodłącznym – obok leków i diety – elementem kompleksowej terapii.

 

5

Kontroluj poziom cukru i cholesterolu

Cukrzyca jest uznanym czynnikiem ryzyka udaru niedokrwiennego. Leczenie cukrzycy nie powoduje całkowitej likwidacji ryzyka, jednak skutecznie może ograniczyć występowanie powikłań.

Należy pamiętać, że prawidłowo leczona cukrzyca (tak zwana wyrównana cukrzyca) to nie tylko prawidłowy poziom glukozy (cukru) we krwi, ale też prawidłowe ciśnienie tętnicze i poziomy cholesterolu.

 

6

Nie nadużywaj alkoholu

Zebrano wiele dowodów klinicznych wskazujących na wzrost /nawet kilkukrotny/ ryzyka udaru niedokrwiennego i krwotocznego w przypadku nadużywania alkoholu.

Przewlekle spożywanie dużych ilości alkoholu wiąże się ze zwiększoną zapadalnością na udary niedokrwienne, zwłaszcza u osób młodych.

 

7

Nie pal!

Jak wykazały liczne badania naukowe u palaczy tytoniu znacznie częściej występuje udar mózgu (zwłaszcza niedokrwienny).

Ryzyko wystąpienia udaru mózgu jest uzależnione od liczby wypalanych papierosów i np. u nałogowych palaczy, palących powyżej 40 sztuk papierosów dziennie jest dwa razy większe niż u palących mniej niż 10 sztuk. Zmniejszenie ryzyka wystąpienia udaru mózgu występuje już po 2 latach od rzucenia palenia, a po upływie 5 lat jest takie jak u osób niepalących.

8

Ograniczaj stres

Stres sprzyja udarowi na wiele sposobów. Utrzymujący się dłużej lub zbyt silny powoduje skurcz tętnic, podnosi poziom tłuszczów i cukru we krwi. Wówczas naczynia ulegają stopniowo coraz silniejszym uszkodzeniom, postępuje arterioskleroza, zwężenie i stwardnienie naczyń, czyli jedna z głównych przyczyn udaru mózgu. Ponadto stres podwyższa ciśnienie tętnicze, a to zwiększa ryzyko wystąpienia udaru. Możliwy jest również udar mózgu z powodu ciśnienia obniżonego przez stres.

Dzieje się tak na przykład po nadzwyczaj silnym stresie, w fazie odprężenia. Kurczowo zwężone stresem tętnice rozszerzają się, następuje niedokrwienie mózgu, a następnie udar. Stres dotyka nas niemal na każdym kroku, jednak można go kontrolować. Metody kontrolowania stresu, to temat na oddzielny artykuł, a tutaj można podpowiedzieć, że może pomóc spacer, spotkanie towarzyskie, kino lub teatr. Pamiętajmy o oddzieleniu czasu pracy od czasu odpoczynku.

 

  • Odwiedź nasze profile:
  • nasz profil na facebook
  • YOUTUBE